على قاضى عسكر
102
تخريب و بازسازى بقيع به روايت اسناد (فارسى)
شهردارى مدينه دستور داده شده است دور قبرستان بقيع ديوارى بكشند - كه آنرا مصون داشته و از وضع فعلى بيرون آورد - سايهبانى هم در آنجا برپا نمايند كه زائرين را از آفتاب محفوظ دارد . دبير يكم سفارت - كاظم آزرمى گزارش مظفر اعلم آقاى اعلم پس از بازگشت از مدينه ، گزارشى به اين شرح به تهران مخابره مىنمايد : شماره محرمانه : 9 جده ، 25 فروردين 1331 محرمانه وزارت امور خارجه پيرو گزارش محرمانهء شمارهء 8 ، مورخ 20 / 1 / 31 راجع به بقيع ، خاطر عالى را مستحضر مىدارد ، چون در باب ساختن سايهبانى از درِ بقيع تا مقابل محوطهء قبور ائمهء اطهار عليهم السلام مذاكره و موافقت حاصل گرديد ، روز چهارشنبه بيستم فروردين به اتفاق آقاى سيدالعراقين كه از كراچى به اينجا آمده و مورد پذيرايى دولت سعودى واقع گرديده بودند و در دنبالهء آن مذاكرات ، با اميرفيصل و امير عبداللَّه وزير كشور نيز ملاقات نموده و آنها نيز مذاكرات قبلى را تأييد كرده بودند ، به مدينهء منوره رفته و اوامر هردو امير را به امير مدينه ابلاغ و به اتفاق ايشان به بقيع رفتيم و محل را از نزديك معاينه